reklama

"Veritas odium parit!" Pravda plodí nenávisť!

Prečo ľudia nevedia prijat holú pravdu bez rôznych "ozdôb?" Prečo sa radšej osopíme namiesto toho,aby sme sa zamysleli? Prečo nám pravda skrátka nechutí? Prečítajte si moju filozofickú esej z predmetu Náuka o Spoločnosti.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)


V živote sa k nám dostáva obrovské kvantum informácií. Sú to informácie z rôznych súdkov a rôznych podôb. Majú rôznu formu, dĺžku, mieru dôležitosti pre adresáta a čo je najdôležitejšie, majú rôzny pravdivostný koeficient. A práve posledne menovaný aspekt spôsobuje najväčšie „peklo“ v každodennej komunikácií. Prečo je to tak? Prečo strúhame povinné úsmevy a umelé grimasy a tvárime sa, že nám pravda nevadí? Kde sa stal cit pre porozumenie?

Ľudia sú umelci. Niektorí vo väčšom, niektorí v menšom rozsahu. Či už v hudbe, manuálnej práci, či športe. Každý z nás má v sebe určitý skrytý talent, o ktorom ani len netušíme. No niektorí z nás sú umelcami v reči. Sú to naozaj majstri svojho remesla. Nazval by som to „kreslenie,“ respektíve „dokresľovanie v komunikácií.“ Asi som práve vymyslel úplne novú vednú disciplínu, no myslím si, že s týmto pojmom alebo správaním ste sa už stretli, a že s ním máte aj patričné skúsenosti. Ja nie som výnimka. Už v dobách dávnych ľudia radi dávali výpovediam svoj vlastný šat. Krásnym a trefným príkladom ako sa nestať „výkresom tohto kreslenia,“ je príbeh o troch sitách slávneho antického filozofa Sokrata.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V tomto príbehu si slávny antický filozof mal vypočuť nelichotivú informáciu od svojho známeho. Priateľ, zjavne rozrušený a upachtený, sa však k svojej výpovedi ani poriadne nedostal, pretože ho slávnejší priateľ zasypával množstvom dobre mierených otázok. Hlavnou z nich bola, či informáciu, ktorú mu chcel zvestovať, preosial cez tri sitá pravdy, dobra a potrebnosti. No odpovede na tieto otázky boli negatívne a tak príbeh končí nasledovnou vetou: „Teda,“ usmial sa mudrc, „keď to nie je ani pravdivé, ani dobré, ani potrebné, radšej na to zabudni a nezaťažuj tým ani seba, ani mňa!“ Úúúf, aké jednoduché...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Práve tieto „nepreosiate“ informácie často zbytočne zatemňujú mysle a zakaľujú zraky nás všetkých. Vety typu „Tam-ten je taký a onaký, vedela si?!“ alebo „Tá a tá vyviedla hento a tamto, počul si?!“ nám nič do života nedajú a zbytočne nás len vnútorne deformujú. Nedovolia nám spoznávať pravdu takú, aká je. Tieto reči potom spôsobujú nedorozumenia, prehĺbujú nepochopenie a vzbudzujú nedôveru k nášmu okoliu. A čo je najhoršie, terčom našej slabej odolnosti voči týmto nezmyslom sa často stávajú tí najbližší. Áno, áno presne tí, ktorí nás neraz ťahali z „bryndy“ a uhládzali za nás všakovaké šlamastiky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A tak sa na záver tohto blogu pýtam, či sa dá z tohto blúdneho kruhu poloprávd, klamstiev a nacvičených fráz, vyjsť von. Vraví sa, kde je vôľa, tam je cesta, no myslím si, že to tu neplatí a že sa z tohto uzla nepochopenia dostať nedá. Lebo ak poviem niekomu nahú pravdu do oči chce niekedy priam nadľudskú námahu a o jej prijatí ani nehovorím. A ak sa tak aj náhodou stane, tak potom nie je veľa pozitívnych vecí, ktoré by sa dali spomenúť. Skrátka sa začneme vyhýbať jeden druhému a prestrihneme ten tenučký komunikačný kábel, ktorý už bez tak visel len na vlásku, a je po probléme.

Vzdávam hold všetkým, ktorí to dokážu. Máte môj obdiv. Ja som to skúšal a skúšam stále, no okolie mi dáva jasne najavo, že sú im moje vety moc pikantné, a že moje slová im jednoducho nechutia. Nemám na to gule a preto idem ďalej strúhať poctivého študenta a precvičovať si „teplé frázy“ pre moje zmrznuté okolie.

S pozdravom M7G.

Michal Gavroň

Michal Gavroň

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som študentom maturitného ročníka na Gymnáziu Antona Bernoláka v Námestove. Moje ďalšie kroky budú pravdepodobne nasledovať po ceste zvanej žurnalistika. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu